sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Valtuustoaloite koulujen kahdeksan aamuista luopumiseksi



Koulut ja kunnat saavat itse päättää lukujärjestyksistä ja kouluaamujen alkamisajankohdasta. Monella koululaisella koulu alkaa jo heti kahdeksalta aamulla.
Jotkut koululaiset saavat kyydin kouluun vanhemmiltaan; tosin vanhempienkin työaika on nykyään monesti liukuva. On arveltu, että aikaiset kouluaamut valmistavat nuorta työelämään ja säännölliseen aamuheräämiseen. Toisaalta monet seikat puoltavat myöhäisempiä kouluaamuja. Koulujen aikaisista alkamisajankohdista on puhuttu Suomessa jo pitkään. Monet tutkijat, tutkimukset ja tahot puoltavat koulujen alkamisajankohdan muuttamista esim. klo 9:ään. Nuorten elämänrytmi on muuttunut siten, että valvotaan myöhään, vaikka tiedossa olisikin aikainen aamuherätys kouluun. Jatkuva univaje vaikuttaa erittäin haitallisesti elämään, koulunkäyntiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimistuloksiin. Tosin myöhäisempi koulun alkamisajankohta voi pidentää koulun päättymistä esim. klo 16 asti iltapäivällä. Koulupäivien venymistä voi ehkäistä esim. säätelemällä välituntien pituutta. Myös ruokailuaikoja jouduttaisiin hieman muuttamaan, jos koulu alkaisi myöhemmin. Opetusministeriön työryhmä huomautti opetussuunnitelman uudistamisen yhteydessä vuonna 2015, että nuorten koulupäivän ei tulisi alkaa ennen aamuyhdeksää. Suomen Lukiolaisten liitto on vastikään esittänyt kahdeksan aamuista luopumista. Helsingin yliopiston neurologian dosentti Markku Partinen on toistuvasti esittänyt koulujen alkamisajankohdan myöhäistämistä. Partisen mukaan myöhempää
koulun alkua kannattaisi kokeilla ainakin peruskoulun ylimmillä luokilla. Tutkijan mukaan kouluaamujen myöhäistäminen parantaisi elämänlaatua ja koulusuorituksia. Suomen vanhempainliitto selvitti vuonna 2015 vanhempien mielipiteitä muun muassa koulupäivän alkamisajankohdasta. Vanhempien barometriin vastasi 1795 henkilöä. Pääsääntöisesti yhdeksältä alkavat aamut saivat eniten kannatusta, sillä sitä toivoivat alakoululaisten vanhemmista 41 % ja yläkoululaisten vanhemmista 46 %. Vanhemmista 30 % kannatti päivän alkamista klo 8.30. Kahdeksan aamuja toivottiin vähiten.
SDP on esittänyt koulutuspoliittisessa ohjelmassaan joustavaa koulupäivää, jossa lasten harrastukset nivoutuisivat osaksi koulupäivää ja perheille jäisi enemmän yhteistä aikaa iltaisin. SDP on esittänyt myös koulurakennusten entistä parempaa hyödyntämistä lasten harrastustoiminnassa ja koulupäivän mielekkyyden lisäämistä uudistamalla koulupäivän rakennetta ja toimintakulttuuria. Mielestäni koulun alkamisajankohdan myöhäistäminen voisi olla yksi keino koulupäivän rakenteen uudistamiseen. Tärkeintä on kuitenkin koululaisten ja perheiden elämänlaadun parantaminen.

Esitän, että Tampereen kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin ja ohjeistaa kouluja suunnittelemaan koulupäivät niin, että aikaisista kouluaamuista luovutaan.



Tampereella 17.9.2018


Aila Dündar-Järvinen

Kaupunginvaltuutettu (sd)