Tampereen kaupungin kaupunkikuvaan on
yhdeksi uudeksi liikennemuodoksi ja liikennevälineeksi rantautunut yhteiskäyttöiset,
eli vuokrattavat sähköpotkulaudat. Varsinkin kevään, kesän ja syksyn aikana
niitä voi nähdä ja käyttää melkein kaikilla kaduilla ja jalkakäytävillä. Uudet
liikkumismuodot ovat toki tervetulleita meidänkin kaupungissamme.
Sähköpotkulaudat ovat erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten suosiossa. Niitä
on helppo käyttää ja niillä pääsee sujuvasti paikasta toiseen.
Sähköpotkulautojen käytöstä on kuitenkin valitettavasti koitunut myös harmia
ympäristölle, sujuvalle liikkumiselle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Vaaratilanteiden
ja onnettomuuksien vuoksi sähköpotkulautojen käytön rajoittamista on vaadittu
muun muassa Ruotsissa ja Ranskassa. Kun tulee uusia tapoja liikkua,
kaupunkimiljöössä tarvitaan säännöt, miten toimitaan, jotta turvallisuus ja
viihtyisyys voidaan taata niin sähköpotkulautoja käyttävien osalta kuin
muidenkin kaupunkilaisten osalta. Suomessa
sähköpotkulautoja koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöriä; siitä
huolimatta niitä jätetään jatkuvasti kulkuväylille. Sähköpotkulautoja
tarjoavien yritysten vastuulla on ohjeistaa käyttäjät. Yritykset
pystyvät esimerkiksi näkemään, millä alueilla potkulautoja on jo tarpeeksi ja
siirtämään laitteita niin, etteivät ne kaikki kasaudu yhteen pisteeseen
keskustassa.
Vapaana olevia sähköpotkulautoja seisoo
ja makaa erittäin usein ovien ja liikkeiden edessä, keskellä jalkakäytäviä,
suojateitä, bussipysäkkejä ja niin edelleen. Erityisesti näkövammaisille, ikäihmisille,
lapsille ja vammaisille sähköpotkulaudat muodostavat onnettomuusvaaran. Lisäksi
niillä liikutaan liian suurilla nopeuksilla, jotka lisäävät turvattomuutta ja
onnettomuusriski kasvaa. Vastaavaa keskustelua sähköpotkulautojen pysäköinnistä
ja niiden vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen käydään tällä hetkellä
muuallakin Suomessa mm. Helsingissä, myös Tukholmassa ja useissa Euroopan
suurkaupungeissa. Tampereen olisi hyvä selvittää, millaisia ratkaisuja
pysäköintiongelmaan on muualla löydetty. Tampereella tulisi saada
mahdollisimman pian, mutta viimeistään kesäksi 2020, määritellyt
pysäköintiruudut sähköpotkulaudoille. Lisäksi tulisi tehdä suunnitelma ja tehostaa
tiedotusta, että ei ole sallittua jättää niitä mihin vaan lojumaan käytön
lopetettua, koska ne haittaavat muiden kaupungissa liikkuvien turvallista
jalankulkua ja pyöräilyä. Monet kaupunkilaiset kokevat turvattomuutta tällä
hetkellä sähköpotkulautojen vuoksi, koska niitä ei käytetä asianmukaisesti.
Ehdotan,
että Tampereen kaupunki aloittaa heti sähköpotkulautayritysten kanssa
keskustelut pysäköinnin säännöistä, pysäköinnin valvonnasta ja siitä, miten
käyttäjät saadaan pysäköimään sähköpotkulaudat turvallisesti. Lisäksi tulisi
selvittää, onko esimerkiksi kaupungin järjestyssäännön puitteissa mahdollista
vaikuttaa pysäköintiin ja nopeuksiin. Ehdotan myös, että Tampereen kaupunki
aloittaa liikenneministeriön kanssa vuoropuhelun, miten sähköpotkulautojen kaltaiset
uudet liikkumisen muodot tulisi huomioida tieliikennelaissa turvallisen
liikkumisen ja pysäköinnin varmistamiseksi kaupungeissa.
Tampereella 27.1.2020
Aila
Dündar-Järvinen
Kaupunginvaltuuston
1.varapuheenjohtaja (sd)