Tampereen
kaupunginvaltuusto päätti 7.11.2016, että raitiotie rakennetaan Tampereelle.
Raitiotien toteutusaikataulun mukaan rakentaminen alkaa keväällä 2017. Rakentaminen
kestää 1-4 vuotta per katukohde. Rakentaminen alkaa v. 2017 useasta kohteesta
varikolta Itsenäisyydenkadulle ulottuvalla alueella. Vuosina 2017 – 2020 rakennetaan
mm. Hämeenkadun länsipuolella, Tuulensuun alueella, johon käyttöön tulee vain
yksi kaista. Monet ovat huolissaan, miten joukkoliikenne ja normaali kulkeminen
ja eläminen Hämeenkadulla tulevat sujumaan rakennustöiden ajan ja miten
yrittäjät pystyvät toimimaan ja pitämään yrityksensä hengissä, kun mm.
kulkeminen liikkeisiin tulee vaikeutumaan huomattavasti.
15.11.2016 valmistui Rantaväylän tunneli. Tunnelin
piti helpottaa ruuhkia, mutta toistaiseksi se on aiheuttanut massiiviset
ruuhkat mm. Satakunnansillalla, jossa liikennemäärät ovat lisääntyneet
tuhansilla autoilla; samalla Tampereen itäpuolelta keskustaan kulkeminen on
vaikeutunut erittäin pahasti. Hämeenkadun itäpään avaaminen autoille helpottaa
hieman ruuhkia, mutta vain muutaman kuukauden ajan, koska se taas kesän jälkeen
suljetaan henkilöautoilta. Liikenne on pahasti jumiutunut tällä hetkellä
Tampereen keskustassa, joten raitiotien rakentaminen Hämeenkadulla tulee
aiheuttamaan vielä suurempia ongelmia kaikille siellä ja sen lähellä kulkeville
ja asioiville. Yksi mahdollisuus estää täydellistä liikenteellistä katastrofia
keskustassa ja Hämeenkadulla, olisi palauttaa Viistokatu takaisin. Monet
Viistokadun muistavat kokevat ehkä nostalgisia tunteita asiaa kohtaan.
Mielestäni Tampereen kaupungin tulisi tehdä nopeasti selvitys, miten
Viistokadun palauttaminen ja mahdollisuus ajaa Kauppakadulle länteen päin
auttaisi ja helpottaisi keskustassa ja Hämeenkadulla kulkemista ja ajamista
sekä paljonko avaaminen maksaisi. Viistokatu oli 1990-luvun lopulla poistettu
katuyhteys, jota pitkin pääsi ajamaan autolla Keskustorin halki Tampereen
Teatterin edestä Kauppakadulle. Katu oli yksisuuntainen länteen päin.
Viistokadulta matkaa pääsi jatkamaan Kauppakatua pitkin edelleen kohti Hämeenpuistoa.
Viistokadun kautta kulkeminen sujuvoitti merkittävästi liikennettä Keskustorin
ympärillä olevilla alueilla. Viistokatu
lakkautettiin, kun Keskustori laitettiin 1990-luvun lopulta alkaen nykyiseen
kuntoon. Viistokadun poistaminen teki keskustorin ja Raatihuoneen edustan
yhteneväiseksi alueeksi ja näin isojen tapahtumien järjestäminen keskustorilla mahdollistui,
erityisesti kesäisin. Ratikan rakentaminen aiheuttaa niin paljon
”epäjärjestystä” Hämeenkadulla, että isojen tapahtumien järjestäminen
keskustorilla olisi Viistokadun palauttamisestakin huolimatta vaarassa.
Esitän,
että Tampereen kaupunki selvittää nopealla aikataululla mahdollisuudet
palauttaa Viistokatu takaisin ratikan rakentamisen ajaksi, jotta keskustassa ja
Hämeenkadulla kulkeminen ja ajaminen helpottuisi, samalla tulisi selvittää
Viistokadun avaamisen kustannukset.
Tampereella 23.1.2017
Aila
Dündar-Järvinen, Kaupunginvaltuutettu
(sd )