perjantai 8. helmikuuta 2013

Sote-uudistuksen viestintä on epäonnistunut

Pirkanmaan Päivän Kolumnit 08.02.


 TAMPEREEN VALTUUSTOSTA 1.


Tämän hetken ehkä epäselvin ja sekavin valtakunnallinen iso uudistus on epäilemättä sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistus, joka on kunta-ja palvelurakenteen uudistuksen yksi tärkeimmistä sisällöistä. Valitettavasti näin isossa uudistuksessa viestintä on epäonnistunut melko pahasti.
Tietoa on kyllä siellä täällä, mutta selkeän viestin ja informaation lähettäminen kuntalaisille ja päättäjille horjuu. Viestinnän epäonnistuminen ei ole yhden tahon syy, kyseistä soppaa hämmennetään niin hallituksen sisällä kuin oppositiossa ja virkamieskunnassakin.

Jos minä päättäjänä, saadessani viestejä ja selontekoja eri puolilta, olen ymmälläni uudistuksen sisällöstä, miten tavallinen kuntalainen voi muodostaa mitään käsitystä, miten hänen sosiaali- ja terveyspalvelujensa käy tulevaisuudessa ? Ei mitenkään.

Mitä sitten tiedämme asiasta? Vahvojen peruskuntien muodostamiseksi on valmisteilla rakennelaki, jonka on tarkoitus tulla voimaan 1.5. 2013. Kuntarakennelakiluonnos on kunnissa lausunnoilla 7.3. 2013 asti. Osana kuntauudistusta STM:n palvelurakennetyöryhmä valmistelee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistamista. Valmistelun lähtökohtana ovat hallitusohjelman ja hallituksen 5.6. iltakoulun kirjaukset. Niiden mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja järjestämisvastuu on pääsääntöisesti vahvoilla peruskunnilla. Tuleva kuntarakenne ratkaisee, kuinka monta kuntien muodostamaa sosiaali- ja terveydenhuoltoaluetta (sote) tarvitaan vahvojen kuntien lisäksi. Ne voivat toimia vastuukuntamallilla tai kuntayhtymänä.

• • • • •

Sairaanhoitopiirit lakkaavat vuonna 2015. Nykyiset sairaanhoitopiirit yhdistetään hallinnollisesti erityisvastuu- eli ERVA-alueiksi. Ne vastaavat tietyistä keskitetyistä ja erityisryhmien palveluista. Lähitulevaisuudessa toimii järjestelmä, jossa perusterveydenhuolto ja osa erikoissairaanhoidosta järjestetään 50 000–100 000 asukkaan kunnissa tai kuntien yhteenliittymissä. Pienempien kuntien on velvollisuus kuulua sote-alueeseen. Vaativin osa erikoissairaanhoidosta tulisi viiden ERVA-alueen vastuulle. Viidelle ERVA- alueelle on lähetetty selvityshenkilötiimi. Jokaiseen tiimiin kuuluu alueellinen selvitysmies, jolla on puolitoista kuukautta aikaa kiertää alueensa ja kuulla paikalliset näkemykset sote-­alueiden tulevaisuudesta. Kiirettä lisää entisestään se, että EU:n potilasdirektiivi tulee saattaa voimaan tämän vuoden loppuun mennessä. Lisäksi sote-uudistuksessa on otettava huomioon kansalaisten perusoikeudet ja kuntien itsemääräämisoikeus, joka on turvattu perustuslailla.

• • • • •

Miksi uudistuksia tarvitaan? Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan kuntien ja sairaanhoitopiirien on nyt vaikea suoriutua niille asetetuista tehtävistä.

Peruspalvelut ovat heikentyneet ja väestön terveyserot ovat kasvaneet. Palvelujen saatavuus ja laatu vaihtelee kunnittain; tasa-arvo ei toteudu.

Palvelujen rahoitusvaikeudet jatkavat kasvuaan, kun väestö ikääntyy ja työikäisten määrä vähenee. Kuntatyöntekijät eläköityvät ja uudet nuorisoikäluokat eivät riitä täyttämään työvoimatarvetta. Ministeriön mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta paras palvelurakenne perustuisi niin vahvoihin kuntiin, että ne pystyisivät järjestämään ja rahoittamaan sosiaali- ja terveyspalvelunsa, myös erikoissairaanhoidon.


Palvelut tulisi järjestää laajemmalla väestöpohjalla ja nykyistä isompina kokonaisuuksina, jotta väestö voi saada yhdenvertaisia ja laadukkaita palveluja. Samalla on turvattava riittävät lähipalvelut sekä osaavan henkilöstön saatavuus ja hyvät työolosuhteet.

• • • • •

Vaikka meneillään olevan uudistuksen lähtökohta on selvä ja tarve tunnistettu, on kuitenkin uudistuksen toteutustavasta ja sisällöstä viestitetty liian monella eri suulla. Tästä johtuen viesti ei välity selkeästi. Kannattaisiko lisäksi pohtia sitä, mennäänkö nyt oikeassa järjestyksessä? Eikö ensin kannattaisi tehdä kuntarakenneuudistus valmiiksi, tarkastella mikä tulee olemaan lopullinen kuntajako ja vasta sen jälkeen miettiä, miten esimerkiksi sote-alueita muodostetaan? Viestintää tulisi nyt kiireesti selkeyttää ja terävöittää.


Aila Dündar-Järvinen- Tampereen kaupunginvaltuutettu