tiistai 16. lokakuuta 2012

Ehdoton EI Rantaväylän tunnelille

Vaalitaistelun kuumetessa on esitetty väitteitä, että Tampereen demarit haluavat vain lykätä tunnelia.  Olemme johdonmukaisesti äänestäneet tunnelia vastaan - niin tulemme tekemään jatkossakin ! Julkaisimme tänään näyttävän mainoksen Aamulehden takasivulla, jossa lukee yksiselitteisesti : Ei tunnelille.

 " Tunnelin päässä on valoa mut ilman tunnelia sitä on viä enempi ! " - Vilma, 8 v.

Tässä vielä omat perusteluni, miksi ei :

1.Megakustannukset : arvio 185 milj.euroa – todennäköisesti 350-400 milj. euroa


2. Kuntalaisten mielipide : arviolta 80 % tamperelaisista vastustaa tunnelia. Kansanäänestys olisi pitänyt toteuttaa näin mittavassa hankkeessa, mutta niukka enemmistö valtuutetuista ei sitä halunnut.

3. Turvallisuus: tunneli ei ole turvallinen, monia turvallisuusuhkia

4. Tampereen tulevaisuus : tunnelikustannukset velkaannuttavat nykyiset ja tulevat veronmaksajat. Tunnelin vuoksi Tampere joutuu säästökuurille vuosiksi eteenpäin – veronkorotukset ovat välttämättömiä ja niistä joutuu kärsimään myös heikompiosaiset, jotka eivät tunnelia tarvitse ja halua.


5. Tunnelista tuleva hyöty ei ole mitenkään suoraan verrannollinen sen aiheuttamiin kustannuksiin. Joukkoliikennettä muulla tavoin kehittämällä saadaan aikaan halvempia ja parempia ratkaisuja. Tunneli ehkä auttaa ruuhkiin, mutta se ei luo kauneutta, harmoniaa eikä tee kaupunkilaisia yhtään sen onnellisemmaksi kuin tähänkään asti.

6. Ruuhkat vähenevät tulevaisuudessa muillakin tavoilla kuin tunnelilla : kallis polttoaine, kestävä kehitys, uudet joukkoliikenneratkaisut ( esim. ratikka ), ruuhkamaksun käyttöönotto ja joukkoliikenteen yleinen positiivinen kehitys ja palveluverkon monipuolistuminen ohjaavat ihmisiä pois yksityisautoilusta. Seutuyhteistyöllä voidaan vähentää ruuhkia tehokkaasti. Onko Tampereella edes kunnon ruuhkia verrattuna muihin maihin – tunnelille ei oikeasti ole tarvetta.

7.Tunneli tuo vain välillistä hyötyä: työllisyyttä rakennusvaiheessa, mutta työllistyvätkö tamperelaiset ? Siihen kaupunki ei voi vaikuttaa. Työllisyysvaikutuskortti on siis kovin epävarma.

8. Tunnelin nopealle rakentamiselle ja kiireen perusteluna on käytetty sitä, että valtio on luvannut maksaa siitä 33 % ja että valtionosuus muuten menetetään. Valtionosuutta ei ole pakko käyttää nyt eikä vielä aivan lähitulevaisuudessakaan. Valtio tulee mukaan kustannuksiin kyllä myöhemminkin; tällaista viestiä on tullut.

9. Tunnelin vaikutus kaupunkikuvaan ja kaupungin viherympäristöön on negatiivinen


10. Tunneli estää Tampereen kehittymistä: Tunneli on niin kallis, että rahaa ei tule riittämään muihin tärkeisiin investointi- ja kehittämishankkeisiin kuten keskustan kehittämiseen, Kansi- ja Areena- hankkeeseen, eteläpuiston ja teiden kehittämiseen jne.