Pispalanharjun joukkoliikenteen jatkumisen puolesta on
käyty jo liki kahden vuoden mittainen taistelu. Pispalan asukkaat ovat tehneet
kaikkensa, jotta joukkoliikenne jatkuisi Pispalanharjulle. Lukuisia vetoomuksia
lähetettiin valtuutetuille ja Tampereen kaupunkiseudun
joukkoliikennelautakunnan jäsenille. Lisäksi kerättiin yli 1600 nimeä sisältävä
adressi liikennöinnin jatkumisen puolesta. Allekirjoittanut teki
valtuustoaloitteet 19.2.2018 sekä 29.1.2019 liikennöinnin jatkamiseksi
Pispalanharjulle. Asukkaat ideoivat mm. kulttuuribussireitin Pispalanharjulle,
koska Tampereen kaupunki hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Tähän hienoon
ideaan kaupunki ei ole vielä tarttunut. Taistelu bussilinjan jatkumiseksi
Pispalanharjulle kuitenkin lopulta auttoi ja Tampereen kaupunginvaltuusto
myönsi budjettikokouksessaan 19.11.2018 100 000 euroa pikkubussin
liikennöintiä varten vuodelle 2019. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
päätti vielä keväällä 2019, että liikennöinti linjalla 115 voi jatkua muiden
linjojen tavoin kevääseen 2020.
31.10.2018
Pispalan aktiivit ja yhdistykset tekivät esityksen päättäjille bussilinja 15:n palauttamisen
puolesta ja ehdotuksen uudenlaisesta kulttuurikonseptista Pispala Bus,
joka palvelisi harjun asukkaiden lisäksi turisteja vetovoimaisella tavalla.
Esitystä tukivat myös lukuisat Pispalan kulttuurivaikuttajat (alla):
Erityisesti
kulttuuribussia ideoivat seuraavat vaikutusvaltaiset tahot:
Katja
Villemonteix, työryhmän vetäjä ja esityksen kirjoittaja
Lauri
Viita -seura, Arto Ilkka Jalonen, puheenjohtaja
Pispalan
Asukasyhdistys ry, Katja A. Wallenius, puheenjohtaja
Toivo
(Topi) Autiosaari ja Annamarja Ollikainen-Autiosaari
Pispalan
Kirjastoyhdistys ry
Pispalan
Kulttuuriyhdistys ry / Hirvitalo – Pispalan nykytaiteen keskus
Pispalan
Musiikkiyhdistys ry, Ari Pulkkinen, puheenjohtaja ja Juha Hildén,
rahastonhoitaja
Pispalan
Moreeni ry
Pispalan
Saunayhdistys ry
Pispan
koulun vanhempainyhdistys ry, Jenni Partanen, puheenjohtaja
Tukijat
Mikko
Alatalo, kansantaiteilija
Klaus
Haapaniemi, suunnittelija ja kuvittaja
Satu
Hassi, kansanedustaja, kirjailija
Juha
Hurme, kirjailija
Anna
Elina Isoaro, kirjallisuuden läänintaiteilija
Sirkku
Peltola, näytelmäkirjailija, teatteriohjaaja
Jotaarkka
Pennanen, teatteriohjaaja, kirjailija
Ville
Pirinen, sarjakuvataiteen läänintaiteilija
Pispalan
Pulteri, Juha Tuominen, ravintoloitsija
Aliisa
Pulkkinen, näyttelijä
Tuire
Salenius, näyttelijä
Mikko
Viherjuuri, ohjaaja
Heikki
Salo, säveltäjä, sanoittaja, laulaja
Tampereen
Kulttuuriyhdistys ry, Juhana Mattila, puheenjohtaja
Tampereen
Matkailuoppaat – Tampere Tourist Guides ry, Katja Wallenius, puheenjohtaja
Vastavirta-Klubi
Kulttuuribussin
idea on erinomainen ja sillä olisi toteutuessaan monia Tamperetta, asukkaita ja
turisteja hyödyntäviä vaikutuksia; myös kulttuuripääkaupunkihaussa.
Pispalalaisten halu kehittää ja parantaa ideoiden omaa aluettaan ja kaupunkiaan
on merkille pantavaa ja ansaitsee sen, että kaupunginvaltuutetut pohtivat
vakavasti esitettyä kulttuuribussi- konseptia. Esityksen allekirjoittajat ovat
luvanneet tuottaa Pispala Bus -konseptia ja kehittää siitä vetovoimaa lisäävän
tekijän kaupungin kulttuuritarjontaan.
He
ovat sitoutuneet tekemään työtä sen eteen, että yksityisautoilua saataisiin
vähennettyä Pispalassa ja omalle bussille tulisi lisää matkustajia. He ovat
haastaneet positiivisella tavalla pispalalaisia ja Pispalassa vierailevia
ilmastotalkoisiin ja käyttämään bussi 115:ta. He ovat järjestäneet autottomia
päiviä, jotta asukkaat jättäisivät oman auton kotiin ja käyttäisivät bussia.
Huomionarvoista on, että linja 115 on ainoa, jolla pääsee esteetöntä tasaista
reittiä pitkin Pyynikin näkötornille. Säännöllinen bussiyhteys harjun
nähtävyyksien äärelle on edellytys yksityisautoilun vähentämiseen.
Laajassa
esityksessä päättäjille todetaan mm:
” Pispala
tunnetaan sen rakennetusta kulttuuriympäristöstä ja teollisuushistorian mukana
syntyneestä työläisasutuksesta. Toteutuakseen Pispala Bus (kulttuuribussi)
tarvitsee muitakin yhteistyökumppaneita kuin vain Pispalan yhdistykset. Jos
kaupunki innostuu ajatuksesta, hanke toteutettaisiin yhteistyönä Pispalan
yhdistysten, joukkoliikenteen, Visit Tampereen, Taiteen edistämiskeskuksen,
Tampereen kulttuuripalveluiden, Tampereen taidemuseon Muumimuseon ja
Tampere-talon kesken. Pispalan yhdistykset tarjoavat osaamistaan ja aikaansa
toteuttamaan bussielämystä, ettei kaupungin tarvitse ottaa kaikkea vastuuta.
Monialainen yhteistyö tukee kaupungin strategiaa, jossa kannustetaan ottamaan
asukkaat ja yhdistykset mukaan elämysten ja ilmiöiden tuottamiseen.
Ehdotamme,
että linjasta 115 kehitetään konsepti Pispala Bus, jonka kaksi bussia kulkevat
teemoilla muumit ja Lauri Viita. Pispala Bus olisi sähköbussi, jonka
latauspiste olisi päätepysäkillä Harjunpäässä. Tämä tukisi kaupungin strategian
hiilineutraaliuden tavoitteita ja sopisi erinomaisesti Pispalan henkeen. Päätepysäkille
ja Vesisäiliönmäen viereen tulisivat opasteet näköalapaikalle. Kartoissa olisi
Pispalan kiinnostavia paikkoja, kuten esimerkiksi Rajaportin sauna, Pispalan
Pulteri, Vastavirtaklubi, Haulitorni, Lauri Viidan museo, Café Pispala,
Pispalan pitkät portaat, Hirvitalo, lasten leikkipuistot ja niin edelleen.”
Lauri Viita –bussi
”Toinen
bussi sisustettaisiin teemalla Lauri Viita. Linja kulkee harjulla Viidan
muistomerkin, syntymäkodin ja Viidan kuvista tutun näköalapaikan ohi ja päätyy
Lauri Viita -museon kulmille. Harjunpään päätepysäkistä tulisi Lauri Viidan
pysäkki. Bussin sisällä olisi otteita Viidan teksteistä sekä tietoa
suomeksi ja englanniksi Viidan elämästä ja Viitaan liittyvistä paikoista.
Pispalan yhdistykset tuottaisivat sisällön ilmaiseksi.”
Muumibussi
”Muumilaakso
on tunnettu boheemista elämäntavasta, persoonallisista tyypeistä, luonnonläheisestä
elämänmenosta ja kauniista maisemista, villiintyneistä puutarhoista
omenapuineen, yhteisöllisyydestä ja hyväntahtoisesta ilmapiiristä sekä
sööteistä, värikkäistä puutaloista. Tampere-talon pysäkit nimettäisiin
Muumipysäkeiksi.
Tampere-talo
ja Muumimuseo ovat menestystarinoita, jotka laajentuisivat entistä
kokonaisvaltaisemmaksi elämykseksi Pispala Bussin myötä. Marriott- hotelli
nousee Tampere-talon viereen. Hotellin ja Tampere-talon vierestä kulkeva
Pispala Bus tarjoaisi turisteille mainion ja vaivattoman tavan saada
ikimuistoisia kokemuksia Tampereesta.
Tampereen
taidemuseon Muumimuseon johtaja, Taina Myllyharju suhtautuu ideaan
innostuneesti. Myllyharju lupasi Muumimuseon lähtevän ilman muuta mukaan
Pispala Bus -hankkeeseen, jos se kehittyy konkreettiseen suunnitteluun.
Muumimuseo tuottaisi itse sisällön Muumibussiin.”
Kulttuuripääkaupunkihaku
”Pispalalaisista
on upeaa, että kaupunki tavoittelee kulttuuripääkaupungin titteliä. Uskomme,
että Pispalalla on tarjota paljon myös kansainvälisellä tasolla.
Joukkoliikenteen bussi kulttuurilinjana tarjoaisi matkailijalle
vastustamattoman kokonaispaketin. Kulttuuripääkaupunkihakemuksissa menestyvät
vain ne kaupungit, joissa jo on näyttöä kulttuuriin panostamisessa,
osallistavaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken sekä vireillä olevia
omaperäisiä hankkeita. Kiinnostavimpia kulttuurikohteita ovat ne, joissa ilmiöt
ovat lähteneet aidosti liikkeelle ihmisistä ja elämästä.
Millaisen
viestin Tampereen kaupunki antaa hakiessaan kulttuuripääkaupungin titteliä,
mutta samalla on ollut lakkauttamassa joukkoliikenneyhteyden Pispalanharjulle –
paikkaan, joka on kuulu rikkaasta kulttuuriperinteestään ja taiteilijoistaan?
Pispalassa on asunut ja asuu taiteilijoita, muusikoita, runoilijoita,
kirjailijoita ja näyttelijöitä, kuten esimerkiksi Hassan Blasim, Aaro
Hellaakoski, Juha Hurme, Yrjö Jylhä, Suvi Karjula, Aki Kaurismäki, Sirkku
Peltola, Hannu Salama, Heikki Salo, Seela Sella, Lauri Viita, Olavi Virta.”
Esitän, että Tampereen kaupunki
yhteistyössä muiden toimijoiden, yhteistyökumppaneiden ja asukkaiden kanssa
aloittaa kulttuuribussi –pilotin Pispalan joukkoliikenteen osalta esim. edellä
kuvatuin teemoin. Jos pilotti osoittautuu onnistuneeksi, sitä voidaan myöhemmin
laajentaa, myös muihin Tampereen alueisiin.
Tampereella 19.8.2019
Aila Dündar-Järvinen
Kaupunginvaltuutettu (sd)