Koulukiusaaminen on vakava ongelma
kouluissa, se voi olla psyykkistä, fyysistä tai molempia. Koulukiusaaminen
vaikuttaa aina sen kohteeseen haitallisesti: psyykkinen ja fyysinen
pahoinvointi, pelkotilat, oppimistulosten laskeminen, itsetunnon heikkeneminen,
yksinäisyys ja eristäytyminen eivät ole harvinaisia kiusaamisen kohteeksi
joutuvalle. Pahimmassa tapauksessa traumaattiset kokemukset ja kiusatuksi
tulemisen muistot seuraavat läpi elämän aiheuttaen paljon tuskaa ja surua
aikuisenakin. Useiden tutkimustulosten mukaan koulukiusatut sairastuvat vielä
aikuisinakin jopa kolme kertaa todennäköisemmin mielenterveysongelmiin kuin
muut. Pahimmillaan kiusaaminen johtaa itsetuhoisiin ajatuksiin ja jopa
itsemurhiin. Valitettavasti monet vaikenevat, vaikka vieressä kiusataan,
eivätkä puutu fyysiseen tai henkiseen kiusaamiseen. Taustalla saattaa olla
pelko joutua itse silmätikuksi. Kiusatun on saatava tukea ja apua,
välittömästi. Kiusaamiseen tulee puuttua välittömästi ja jos mitkään muut
käytettävissä olevat keinot eivät auta, tulee kiusaajan/kiusaajien vaihtaa
koulua, ei kiusatun.
Kaikkien velvollisuus on huolehtia, että
jokainen lapsi ja nuori saa käydä koulua joutumatta kiusatuksi. Koulun
henkilökunnalla, vanhemmilla, vanhempainyhdistyksellä sekä muilla koululaisilla
on suuri vaikutus, saadaanko nollatoleranssi koulukiusaamiseen. On
välttämätöntä, että kaikkeen koulukiusaamiseen on kaikissa kouluissa
nollatoleranssi. Tampereen kaupungin ja koulujen vastuulla on puuttua
koulukiusaamiseen nykyistä tehokkaammin ja laatia toimenpideohjelma ja
tarkemmat suositukset koulukiusaamisen kitkemiseksi. Tampereen kaupungin tulee
ottaa kaikissa kouluissa ja oppilaitoksissa nollatoleranssi koulukiusaamisen suhteen.
Toimenpideohjelmaan kannattaa ottaa niin kansallisia kuin kansainvälisiäkin
malleja ja suosituksia, joita hyödyntämällä koulukiusaaminen saadaan kitkettyä.
On myös tärkeää, että lisätään enemmän opettajien koulutusta kiusaamisen
vastaisen työn vahvistamiseksi ja että kiusaamisen ehkäisyn keinot tulisivat
pakolliseksi opettajien koulutuksen osaksi.
Kiusaaminen on viime vuosien aikana
saanut uusia muotoja eikä rajoitu enää pelkästään kouluaikana tai
koulumatkoilla tapahtuvaksi. Monet kiusaamistapaukset tapahtuvat erilaisissa
sosiaalisen median ryhmissä ja palveluissa. Kiusaamisen kohde saatetaan sulkea
ryhmän ulkopuolelle tai kiusatusta saatetaan levittää esimerkiksi muokattuja
videoita tai muuta vastaavaa materiaalia. Tällaiset materiaalit jäävät vuosiksi
nettimaailmaan ja aiheuttavat kärsimystä niiden uhreille ja omaisille.
Jotain kuitenkin on jo tehty
valtakunnallisestikin koulukiusaamisen ehkäisyssä: KiVa Koulu® on Turun
yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma. KiVa - ohjelma
on tutkimuksissa todettu olevan yksi tehokkaimmin kiusaamista ehkäisevistä
ohjelmista. Suomessa KiVa Koulu - ohjelmassa on mukana yli 900 koulua ja
Suomen lisäksi ohjelma on käytössä muissakin maissa.
Koulurauhan
turvaamiseksi ja koulukiusaamisen ehkäisemiseksi tarvitaan kuitenkin myös uusia
keinoja. Joissakin Suomen kaupungeissa on esitetty koulurauha-asiamiehen nimittämistä. Asiamies olisi puolueeton taho,
joka selvittäisi koulujen kiusaamistapauksia. Asiamies palvelisi koko kaupungin
koululaitosta. Koulurauha-asiamies olisi koko sivistystoimen yhteinen, eikä hän
olisi sidoksissa yksittäiseen kouluun tai oppilaitokseen ja niiden
henkilökuntaan. Koulurauha-asiamiehen yhteystiedot tulisi olla jokaisessa
koulussa näkyvästi esillä ja ne tulisi tiedottaa myös koteihin. Kynnys
yhteydenottoon tulisi olla matala. Asiamiehelle tulisi antaa johtosäännöllä
valtuudet ottaa vastaan ilmoitukset koulukiusaamisesta ja muista vakavasti
koulurauhaa häiritsevistä asioista. Hänelle annettaisiin riittävät valtuudet
selvittää tapahtumat itsenäisesti salassapito- ja muut säädökset huomioon
ottaen. Edelleen hänelle annettaisiin valtuudet ryhtyä tarvittaviin
toimenpiteisiin kiusaamistapausten johdosta ja hän voisi saattaa vakavat
tapaukset ao. lautakunnan tai muiden tarvittavien viranomaisten tietoon
toimenpiteitä varten. Koulurauha-asiamiehen tulisi antaa vuosittain Tampereen
kaupunginvaltuustolle ja kaupunginhallitukselle selonteko ja raportti
koulurauhan tilasta ja kehityksestä sekä tarvittavista ennalta ehkäisevistä
toimenpiteistä ja keinoista kaupungin koululaitoksessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut raportin
Kiusaamisen ehkäisy sekä työrauhan edistäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja
perusopetuksessa sekä toisella asteella 2018: 16. Raportin kehittämisehdotuksia
tulisi hyödyntää myös Tampereen kouluissa.
Esitän,
että Tampereen kaupunki kartoittaa nopeasti koulukiusaamisen tilanteen
kouluissaan oppilaiden, vanhempien sekä opettajien näkökulmasta ja että
laaditaan toimenpideohjelma keinoineen koulukiusaamisen loppumiseksi. Lisäksi
esitän, että Tampereen kaupunki selvittää mahdollisuuden koulurauha- asiamiehen
nimittämiseksi.
Tampereella
20.5.2019
Aila Dündar-Järvinen
Kaupunginvaltuutettu
(sd)
Tampere