Jätin valtuustoaloitteen pormestarimallin uudelleenarvioimiseksi 12.12.2011
sekä tilaaja-tuottajamallin lakkauttamiseksi 10.11.2014. Tampereen kaupunki
selvitti päättäjien ja johtavien viranhaltijoiden näkemyksiä pormestarimallista
sähköisellä kyselyllä huhti-toukokuussa 2011. Tuloksia verrattiin
marras-joulukuussa v.2007 toteutettuun vastaavaan kyselyyn. 56 %
vastaajista v. 2011 koki, että raja politiikan ja virkamiestoiminnan välillä ei
ole selkeytynyt. Lisäksi 53 % vastaajista v. 2011 oli sitä mieltä, että
pormestari tulisi voida valita myös muista henkilöistä kuin valtuutetuista.
Enemmistö viranhaltijoista kannatti v. 2011 pormestarin valintaa muista kuin
valtuutetuista kun taas enemmistö luottamushenkilöistä valitsisi pormestarin
valtuutettujen joukosta. Tänä vuonna 57 % pormestarimalli- kyselyyn
vastanneista luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koki, että
apulaispormestareiden toimenkuva ja toimivalta kaipaisivat selkeyttämistä.
Vastaajat kokivat myös, että pormestarin ja tuotannosta vastaavien johtajien
välisessä työnjaossa on kehitettävää (57 % vastanneista). Huomattavaa kyselyssä
oli, että pormestarin esikunnan roolissa on selkeyttämistä (67 % vastanneista).
Näkemykset siitä, pitääkö pormestarin apuna olla nykyistä selkeämmin konsernin
operatiiviseen johtamiseen keskittyvä virkamiesjohtaja tai johtajia,
jakaantuivat lähes tasan (53 % puolesta, 47 % vastaan).
Tampereen kaupunginhallituksen
alaisen jaoston, suunnittelujaoston, linjauksen mukaisesti yksi toimintamallin
kehittämisteemoista vuonna 2011 oli poliittisen johtamisen kehittäminen.
Poliittisen johtamisen kehittämisen tavoitteena on mm. arvioida pormestarin
valintatapaa ja luoda perusta valintatavasta päättämiselle sekä arvioida
apulaispormestarien roolia suhteessa pormestariin, konsernihallinnon johtajiin
ja kaupunginhallitukseen. Pormestarimalliin siirtymisen yhteydessä
apulaispormestareiden roolissa haluttiin korostaa nimenomaan päätoimista
lautakunnan puheenjohtajuutta siten, että virkamiesvalmistelu tapahtuisi
tilaajaryhmässä ja että apulaispormestareiden tehtävissä pääpaino olisi
valmistelun ja poliittisen päätöksenteon ohjaamisessa sekä edustamisessa kuntalaisiin
ja muihin sidosryhmiin päin ts. antaa kasvot päätöksenteolle. Käytännössä
apulaispormestarit voivat toimia valtuustossa ns. kaksoisroolissa:
valtuutettuna ja ehkä myös valtuustoryhmän puheenjohtajana ja valmistelun
suuntaviivoista määräävinä pormestarin alaisina ja varahenkilöinä.
Pormestarimalli jakaa edelleen mielipiteitä vuosien jälkeen niin
kuntalaisten, päättäjien kuin viranhaltijoidenkin keskuudessa. Erityisen
huolestuttava piirre on ollut apulaispormestareiden vaihtuvuus. Viime
valtuustokaudella ainoastaan 1 alkuperäisistä
v. 2009 tammikuussa valituista 4 apulaispormestarista jatkoi luottamustehtävässään
kauden loppuun. Kevään 2015 eduskuntavaaleissa kaikki nykyiset
apulaispormestarit olivat kansanedustajaehdokkaina ja yksi tuli valituksi,
joten kaupunginvaltuusto valitsee uuden apulaispormestarin 11.5.2015. Tiheä
vaihtuvuus heikentää merkittävästi lautakunnan toimintaa, koko prosessin
toimivuutta sekä sitä kautta kuntalaisia koskevia päätöksiä. Myös pormestarin
valintatapa herättää edelleen keskustelua: tuleeko pormestarin olla valtuutettu
vai ei, pitäisikö pormestari voida valita suoralla kansanäänestyksellä ?
Esitin Tampereen kaupungille valtuustoaloitteessani 12.12.2011, että
apulaispormestareiden määrää vähennetään neljästä kolmeen ja että Tampereen
kaupunki tekee aloitteen sisäasiainministeriölle mahdollisuudesta valita
pormestari myös suoralla kansanäänestyksellä vuonna 2012 syksyn
kunnallisvaaleissa. Valitettavasti tähän ei löytynyt riittävästi tahtoa.
Tampereen kaupunki käynnisti keväällä 2015 toimintamallin uudistustyön ,
Tampere 2017- projektin. Myös kaupungin henkilöstö ja päättäjät on otettu
tiiviisti mukaan uudistustyöhön. Valtuustoryhmille
tehtiin kysely koskien mm. toiminta- ja pormestarimallia. Kyselyn perusteella
pormestarimallin jatkuminen saa kannatusta. Pormestarin rooli nähdään
erityisesti poliittisena johtajana, kasvojen antajana poliittiselle
päätöksenteolle. Pormestarin valintatapa jakaa valtuutettujen ja
valtuustoryhmien mielipiteitä. Osa on sitä mieltä, että nykyinen valintatapa on
hyvä; toiset haluavat antaa kansalle mahdollisuuden valita pormestari. Nykyisen
tilaaja- tuottajamallin jatkaminen ei saa enää kannatusta. Toimintamallin
uudistuksessa nykyisen mallin hyvät puolet halutaan säilyttää. Poliittisen ja
virkamiesjohdon rooleja tulee tulevaisuudessa selkiyttää. Tampereen
kaupunginvaltuusto käsittelee kokouksessaan 15.6.2015 toimintamallin
uudistusta.
Esitän, että Tampereen kaupunki
päättää apulaispormestarien roolista ja tarpeesta, kun tilaaja-tuottajamallin
tulevaisuudesta on päätetty. Lisäksi esitän, että Tampereen kaupunki valitsee
pormestarin suoralla kansanäänestyksellä vuonna 2017, jos se kuntalain mukaan
on silloin mahdollista.
Tampereella 11.5.2015
Aila Dündar- Järvinen
Kaupunginvaltuutettu ( sd )