Tampereen kaupunginvaltuusto käsitteli 18.3.2013
jättämääni valtuustoaloitetta omaishoidon tuen kriteereiden ja palkkioiden
päivittämisestä valtuuston kokouksessa 14.4.2014. Lasten- ja nuorten palvelujen
lautakunta käsitteli 12.6.2014 kokouksessaan omaishoidon tuen
toimintakäytäntöjen päivittämistä.
Valtuustoaloitteeni vastauksessa todetaan seuraavaa: ” Sosiaali-
ja terveysministeriö asetti 17.1.2012 työryhmän toimikaudelle
1.2.2012–31.12.2013 laatimaan Suomen ensimmäisen kansallisen omaishoidon
kehittämisohjelman. Työryhmä jätti väliraporttinsa (Raportteja ja muistioita
2013:10) toukokuussa 2013, jolloin se myös lähetettiin laajalle
lausuntokierrokselle. Työryhmän väliraportissa ”Kansallinen omaishoidontuen
ohjelma” kiinnitetään erityistä huomiota omaishoitajien aseman vahvistamiseen,
yhdenvertaisuuteen ja jaksamisen tukemiseen. Tampereella pidetään tärkeänä
omaishoidon kehittämistä siihen suuntaan, että kansalaisia kohdellaan
yhdenvertaisesti ja samoilla kriteereillä koko maassa. Kansallinen omaishoidon
kehittämisohjelma tulee tuomaan merkittäviä uudistuksia koko omaishoidon tuen
palvelujärjestelmään, mutta muutosten sisältö ja aikataulu eivät vielä ole
tiedossa. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista odottaa kansallisia linjauksia
ja tehdä niiden mukaisesti tarvittavat muutokset omaishoidontuen kriteereihin
ja palkkioluokkiin Tampereella. ”
Valtuustoaloitteessani totesin, että lasten – ja nuorten
palvelujen lautakunta käsittelee salaisella esityslistalla omaishoidon tuen
virkamiespäätöksistä tehdyt oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimuksissa otetaan
kantaa mm. omaishoidon tukea alentaviin seikkoihin ja kriteereihin, joita
Tampereen kaupunki käyttää alentaessaan omaishoidon tukea. Tukea alentavina
seikkoina kaupunki pitää mm. kotiin annettavaa palvelua ja kodin ulkopuolista
palvelua. Tampereen kaupunki on katsonut esim. vammaisen ja sairaan lapsen
oppivelvollisuuden suorittamisen koulussa kodin ulkopuoliseksi palveluksi ja alentanut
tällä perusteella omaishoidon tukea. Oppivelvollisuuden suorittamista koulussa
ei kuitenkaan tulisi pitää omaishoidon tukea vähentävänä erityisenä omaishoidon
tuen palveluna, koska se ei ole vapaaehtoista, vaan siihen sisältyy
järjestämisvelvollisuus ja asiakkaan kannalta lain velvoite. Omaishoidon
kokonaisuudistuksen voimaantulo voi kestää vielä pitkäänkin.
Esitän,
että kuntalaisten yhdenvertaisuusperiaatteen noudattamiseksi omaishoidon tukea
alentavat seikat ja periaatteet tuodaan lautakunnan käsittelyyn nopealla
aikataululla.
Tampereella
15.9.2014
Aila
Dündar-Järvinen, Kaupunginvaltuutettu ( sd )